Part II
Sebenarnya, banyak perkara yang Belanjawan 2006 lupa hendak address, antaranya:
1. Hutang luar Negara yang tinggi:
Dianggarkan berjumlah RM197 bilion pada hujung tahun 2004 atau 79% daripada KDNK Benar (2004: RM248 bilion) atau 45% daripada KDNK Semasa (RM448 bilion). Ini jauh melewati paras berhemat yang diperakuan oleh Bank Dunia (25-50% daripada KDNK Benar). Pembayaran balik pokok dan faedah mencecah RM24 bilion. Tiada pelan diumumkan untuk mengurangkan hutang luar negara ini.
2. Hutang kerajaan pusat yang tinggi:
Dianggarkan berjumlah RM217 bilion pada akhir tahun 2004 bersamaan 88% dariapda KDNK Benar atau 48% daripada KDNK Semasa (RM448 bilion). Caj khidmat hutang mencecah RM11 bilion atau 14% daripada jumpalah belanjawan. Tiada pelan untuk mengurangkan hutang ke paras lebih berhemat.
3. Defisit belanjawan melebar:
Defisit belanjawan kerajaan pusat masih besar iaitu sebanyak RM21 bilion atau 5.3% daripada KDNK pada tahun 2005 dan hanya turun sedikit kepada RM19 bilion (2004) dan RM18 bilion (2005) merupakan 3.8% darpiada KDNK. Ini jauh dibawah sasaran yang hendak dicapai, iaitu, 1.8% daripada KDNK. Sudah tiada komitmen untuk mencapai belanjawan berimabng.
4. Sektor awam yang besar:
Perbelanjaan penggunaan dan pelaburan sector awam berjumlah RM78 bilion atau 31% daripada KDNK Benar (2004). Penswastaan tidak berjaya mengurangkan saiz sektor awam. Kakitangan sektor awam juga tidak berkurangan seperti yang diharapkan dari proses penswastaan.
5. Daya saing yang merosot:
Daya saing Malaysia memang semakin merosot. Penilaian terkini oleh Institute fo Management Developement berpengkalan di Geneva menunjukkan daya saing Malaysia telah merudum daripada tangga ke 16 dalam kumpulan 60 buah Negara ke tangga 28 dalam tahun 2004. Ini menunjukkan cost of doing business di Malaysia sudah meningkat dengan teruk.
6. Keefisyenan sektor awam merosot:
Dari tangga 16 (2003) ke tangga 26 (2004), iaitu, merudum sebanyak 10 mata. Ini menunjukkan bahawa karenah birokrasi semakin teruk, amalan rasuah semakin berleluasa, pembaziran meningkat, kerajaan menggunakan kemudahan awam untuk membantu UMNO dan parti rakan dalam BN dalam kempen pilihan raya dan kegagalan kerajaan mengamalkan tender terbuka. Ini bermakana setipa ringgit yang dibelanjakan kerajaan tidak membawa produktiviti yang sewajarnya.
7. Perbelanjaan Penyelidikan dan Pembangunaan (R&D) yang rendah:
Di samping pelbagai insentif diberikan, perbelanjaan R&D masih rendah. Kajian yang dibuat oleh kerajaan dan dilaporkan dalam dokumen Rancangan Malaysia ke 8 menunjukkan bahawa perbelnjaan R&D nasional hanya berjumlah RM549 juta atau 0.2% daripada KDNK dalam tahun 1986 dan RM1.1 bilion atau 0.3% daripada KDNK (1998).
8. Pasaran eksport yang sempit:
Hampir 60% daripada eskport negara pergi hanya ke empat buah neagara - ke Amerika Syarikat (2004: 22%), Kawasan Euro (13%), Jepun (10%) dan Singapura (17%). Usaha untuk mengembangkan pasaran ke negara Selatan-Selatan masih tidak berhasil. Pasaran ke Negara ASEAN yang lain pun masih sempit.
Belanjawan 2006 hanya melaporkan item perbelanjaan dan dari mana sumber hasil untuk menampong perbelanjaan itu. Tidak ada langkah-langkah diperkenalkan untuk menangani pelbagai kelemahan dan permasalahan di dalam ekonomi. Tidak ada langkah berjimat cermat yang dicadangkan. Juga cadangan untuk menjadikan penjara Pudu kawasan perbandaran Melyu di tengah Bandaraya yang ternyata berat sebelah pembagunannya, iaitu, penguasaan yang nyata ketara dalam hartanah oleh kaum bukan Melayu tidak langsung disebut dalam belanjawan ini.
Rembau
1 Oktober 2005
No comments:
Post a Comment